Blog personal Constantin Hriban

Transport Mobila

joi, mai 04, 2017

Marta, prima masina din Romania

Marta
Marta
Marta este prima maşină fabricată pe actualul teritoriu al României. La Arad s-a fabricat prima maşină de pe teritoriul actual al României.

Prima fabrică de autovehicule de pe actualul teritoriu al României a fost înfiinţată la Arad. În oraşul din vestul ţării s-a produs, începând din 1910, autoturismul Marta (acronimul de la Magyar Automobil Részvény Társaság Arad). Era o sucursală a firmei americane Westinghouse, prin intermediul subsidiarei franceze din Le Havre.

Fabrica a fost construită în 1908, pe un teren pus la dispoziţie de Primăria Arad, oraş care înainte de primul Război Mondial era parte din Ungaria. 

1899 în Timişoara a circulat primul tramvai electric de pe teritoriul actual al ţării. 

La fabrica Marta se făceau motoare pentru utilaje feroviare, autobuze cu şi fără etaj, camioane de trei şi cinci tone, iar din 1910 a începutut producţia de autoturisme mici, de patru cilindri, care avea între 20 şi 40 cai putere, pe transmisie prin cardan sau transmisie prin lanţ.

Până în anul 1912 s-au fabricat 150 de maşni. În acelaş an Westinghouse intră însă în faliment, iar fabrica este preluată de Austro Daimler – care va fabrica autoturismele la Arad tot cu numele Marta.

Cele mai de succes maşini au fost cele pentru taxi. Era un vehicul cu patru cilindri, cu 2.500 cmc şi o putere de 18 sau 22 cai. A ajuns să fie exportată în toată Europa Centrală. Se spune că în Arad, în anul 1936 mai circula o asemenea maşină, care avea peste un milion de kilometri parcurşi.

Din 1912, la Arad se fabricau şi camioane Daimler. Din 1908-1914 ies pe poarta fabricii peste 650 de maşini şi autobuze. După începerea războiului se va fabrica motoare de avion. După război, Aradul intră în componenţa României şi se rupe legătura cu firma mamă, Daimler.

Fabrica de vehicule Marta este unită cu fabrica de vagoane Witzer, luând astfel fiinţă societatea Astra. Aici începe producţia unui avion numit Astra Porto, care avea un motor Hispano Suiza de 300 cai. Armata Română a comandat 25 de bucăţi. Au mai fost construite câteva autobuze luxoase, cu motor de cilindri, de 8.000 cmc, care dezvoltau 60 CP.

În anul 1926 se desfiinţează Fabrica de avioane, se demontează utilajele, se transportă la Braşov, unde se înfiinţează Intreprinderea Aeronautică Română (IAR).

Până la auto Dacia, fabricat la Piteşti începând din 1966, istoria maşinilor de pe plaiurile autohtone se concentra în vestul ţării.  

Malaxa
Malaxa
Malaxa, primul automobil românesc, cu mult înaintea Daciei, s-a fabricat la Reşiţa. Industria Auto Malaxa din Reşiţa a luat fiinţă în 1945. Aici s-a produs o maşină echipată cu un motor de trei cilindri, cu o putere de 30 cai putere, care avea să se bucure de un real succes. 

La aceea vreme nu era puţin lucru ca un autovehicul să atingă viteza maximă de 120 km/h şi să aibe un consum de zece litri la suta de kilometri. Autoturismul Malaxa avea aceste calităţi. Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă.

Autoturismul Malaxa s-a fabricat  timp doi ani, între 1945-1947. În această perioadă, pe poarta fabricii de la Reşiţa au ieşit 1.600 de maşini. Producţia a fost oprită în 1947, odată cu începutul sovietizării ţării. Producţia a fost transferată de ruşi la Podgorye, astăzi în Belarus. Se spune că Leonid Brejnev a fost cel care a decis să mute liniile de asamblare în URSS, după ce a făcut o călătorie la Sofia cu o maşină Malaxa, de care a fost impresionat.

Sursa articol: pretioasa mea casuta de e-mail, in care primesc foarte multe lucruri interesante, lucruri pe care doresc sa vi le impartasesc  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu